معاون هماهنگی امور  عمرانی استانداری گیلان در جلسه شورای شهر بندر انزلی:شهردار انزلی با همه داشته ها و نداشته ها توانست اتفاقات خوبی را در شهر رقم بزند/انتقاد شدید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان از میراث فرهنگی /شهردار انزلی ،شهردار موفق استان
معاون هماهنگی امور  عمرانی استانداری گیلان در جلسه شورای شهر بندر انزلی:شهردار انزلی با همه داشته ها و نداشته ها توانست اتفاقات خوبی را در شهر رقم بزند/انتقاد شدید معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان از میراث فرهنگی /شهردار انزلی ،شهردار موفق استان
جلسه عادی و علنی شورا شهر بندر انزلی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد

جلسه عادی و علنی شورای شهر بندر انزلی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان برگزار شد در این جلسه هادی حیدری رییس شورای اسلامی شهر بندر انزلی با اعلام اینکه حضور معاون عمرانی استانداری در انزلی به عنوان یک فرصت برای شهر است گفت: این جلسه نشست مسئولین شهرستان در رابطه با مشکلاتی است که دغدغه شهروندان است و مردم مرتبا دلیل عدم رفع این معضلات را جویا هستند. با توجه به اینکه ادارات مختلف مستقیم یا غیرمستقیم درگیر این موارد هستند، در این جلسه می خواهیم از همه مسئولین حاضر با همدلی و همراهی برای رفع این مشکلات کمک بگیریم. حیدری با اشاره به اینکه شهر های بندری در اکثر نقاط جهان شهر های گردشگر پذیر هستند گفت : شهر های بندری از زیرساخت اقتصادی خوبی بهره مند هستند همچنین از لحاظ توسعه منابع انسانی هم در ردیف بالای هر کشوری قرار دارند. در کشور ما هم شهرستان بندرانزلی با توجه به اینکه محل تلاقی تالاب و دریا است می‌توان گفت بهشت اروپایی ایران است اما این بهشت اروپایی ما مشکلاتی دارد و مردم ما خواسته‌های به حقی دارند که بخشی از آن مدیریتی است و بخشی دیگر هم اعتباری است و با توجه به اینکه مطمئن هستیم که جناب اکبری مقدم معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نظر ویژه ای به شهرستان بندرانزلی دارد خواستیم در این جلسه این دغدغه ها را بشنوند. رییس شورای اسلامی شهر بندرانزلی یکی از مشکلات شهر را وضعیت پل قدیم غازیان دانست و اظهار کرد : پل غازیان یکی از جاذبه های توریستی شهر ما است که طرح هایی برای این پل آماده شده است که برای انجام آن دو مانع وجود دارد که یکی لوله های آبی است که روی پل قرار دارد و دیگری کابل های مخابراتی که نیاز است رفع این موانع با سرعت بیشتری انجام بپذیرد. حیدری یکی دیگر از مشکلات را بافت مرکزی شهر دانست و گفت : میدان مرکزی، برج ساعت، بلوار قدس و خیابان میرزا کوچک خان به صورت یک رینگ است که برای بهسازی این قسمت موانعی وجود دارد. قبل از اینکه شورای پنجم را آغاز کنیم قرار بود وضعیت میدان انزلی را بهبود ببخشیم اما برای رفع این مشکلات به موانع میراثی برخورد می کنیم. دوستان در میراث فرهنگی برای رفع این موانع تلاش می کنند اما هنوز این ضوابط میراثی مانع از رفع مشکلات میدان مرکزی شده است.

هادی حیدری در این جلسه از نیاز ایجاد یک ناحیه شهرداری در منطقه میان پشته گفت و افزود : انزلی نیازمند دو منطقه شهرداری در انزلی و غازیان و یک ناحیه در میان پشته و قلم گوده است که باعث ارائه خدمات بهتر به مردم می شود و با توجه به درجه شهرداری و طولی بودن و گردشگری بودن شهر آن از ضروریات است. وی در ادامه به وضعیت کارخانه کمپوست انزلی اشاره کرد و گفت : در این بخش در تلاشیم تا به بهترین شکل خدمت کنیم و اقدامات خوبی هم انجام گرفته اما باز هم می طلبد با تخصیص منابع در این بخش بتوانیم سرعت کار بیشتری داشته باشیم. حیدری با اشاره به اینکه متاسفانه در شهر انزلی سیستم هدایت آب های سطحی شهر هم فاضلاب های شهری را هدایت می کند و هم آب های سطحی را گفت : در مواقعی که در شهر بارندگی شدید داریم این سیستم که بافت قدیمی دارد کشش لازم را برای خروج آب نداشته و با توجه به پست بودن بعضی از نقاط در منطقه غازیان و انزلی متاسفانه آبگرفتگی هایی ایجاد می‌شود و این می طلبد که فاضلاب جهانی که سالیان سال در این شهر لوله گذاری شده و سرمایه آن خوابیده و به دلیل عدم تأمین تصفیه خانه از آن استفاده نمی شود هرچه سریع تر راه اندازی شود. راه اندازی این سیستم هم به محیط زیست ما کمک می کند، هم مشکلات آبگرفتگی ما را رفع می کند و هم به نجات تالاب کمک خواهد کرد. وی در ادامه به بحث منطقه آزاد پرداخت و گفت : منطقه آزاد با توجه به قانون کمک به شهر های همجوار می تواند به شهر انزلی کمک کند اما در انزلی منطقه آزاد از زیرساخت های شهر انزلی هم استفاده می کند، خصوصا حمل و نقل تریلی ها در خیابان بندر(اطبا) که هزینه هایی هم برای شهرداری ایجاد می کند از آن ردیف پروژه ای برای منطقه آزاد تعریف کنیم تا اجرای آن موجب ارائه خدمات بهتر برای مردم شهر انزلی باشد . حیدری ادامه داد : مورد دیگر در خصوص خیابان زرافشان است که در این خیابان نیروی دریایی عقب نشینی انجام داده اما هنوز میله ها و فنس های آن جمع آوری نشده که با توجه به اینکه این خیابان یکی از خیابان های شلوغ ما است نیاز است با جمع آوری این میله ها بتوانیم از این قسمت استفاده کنیم. حیدری در ادامه به وضعیت استادیوم انزلی و تیم ملوان انزلی پرداخت و گفت : احداث سکوهای جدید استادیوم تختی چندسالی است طول کشیده و مردم پیشرفتی مشاهده نمی کنند که با توجه به اینکه حضور هوادارن ملوان روی این سکوها می تواند مانند همیشه کمک حال تیم ملوان باشد باید هرچه سریع تر این سکوها تکمیل شود. البته خوشحالیم که تیم ملوان به جوانان شهر ما سپرده شده و شورا و شهرداری در چارچوب قوانین در این خصوص هرگونه همکاری را انجام خواهد داد. وی در انتها نجات تالاب انزلی هم یکی دیگر از خواسته های به حق مردم انزلی دانست که احیای آن نیاز به یک عزم استانی و ملی دارد. اکبری مقدم با اشاره به اینکه در کشورهای مختلف شهردار یک قدرت واحد در سیستم مدیریت شهری است اعلام کرد : در تمام دنیا شهردار دارای اختیار تام در تمام حوزه ها مثل اختیار یک رئیس جمهور در حوزه شهری را دارد تا بتواند شهر را مدیریت کند اما در کشور ما شهردار جایگاهش تغییر کرده و تعریف از شهردار این است که فقط خدمات دهد خدماتی که در خیلی از این حوزه ها هیچ اختیاری ندارد طبیعی است که شهردار زمانی می تواند موفق باشد که اداره برق، آبفا، میراث فرهنگی، نیروی انتظامی و همه دستگاه‌های اجرایی بخواهند کمک کنند و در یک مسیر حرکت کند. وی در ادامه با انتقاد از مدیریت میراث فرهنگی بابت شرایط میدان مرکزی شهر اعلام کرد : واقعا میراث فرهنگی به چه چیز میدان انزلی افتخار می کند و چه چیزی را در این میدان حفظ کرده است. گردشگر وقتی میدان انزلی را می بیند از ورودش به شهر انزلی پشیمان می شود علاوه بر اینکه می‌تواند بسیار جاذبه داشته باشد بناهایی در اینجا وجود دارد که باید صیانت بشوند اما بعضی از بناها تخریبی هستند و اصلاً ارزش میراثی ندارند و باید ساماندهی شود. مدیر میراث فرهنگی خودش باید به دنبال سرمایه گذار بگردد خودش باید کمک کند و مدیران استان را قانع کند که باید این اتفاق خوب در شهر بیفتد. بیش از بیست سال است که دو ساختمان که هر لحظه ممکن است به سر مردم بیفتد این جا افتاده و هرکس هم اقدام می کند موفق نمی شود. این میدان پتانسلی این را دارد که حتی به یک پیاده راه فرهنگی تبدیل شود. وی با اعلام اینکه شهر انزلی به شهر ساخت و ساز بساز بفروش ها تبدیل شده گفت : به اشکال مختلف و در مسیرهای مختلف در این شهر ساختمان ساخته می شود، این بد نیست و درحوزه های مختلف رونق ایجاد می کند اما این ساخت و سازها در این شهر از منظر مدیریت شهری به آن آسیب می رساند. ساخت و سازهایی که تحت یک مشخص شهری عمل نمی کند که در چند شهر استان مان مانند لاهیجان، رشت، چابکسر و انزلی به صورت فزاینده ای رشد کرده که یکی از دلایل آن این است که این شهر ها مقاصد گردشگری و سرمایه‌گذاری در استان هستند بنابراین ما باید از این ظرفیت ها و موقعیت ها استفاده می کنیم می توانیم جهت ارتقای شهر خودمان در حوزه های مختلف کمک کنیم . معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با اشاره به اینکه پورقربان یکی از شهرداران موفق در استان گیلان است گفت : شهردار انزلی توانسته شهر انزلی را با همه داشته ها و نداشته ها مدیریت کند و اتفاقات خوبی در این شهر افتاده است. در پنج ماه اول سال در شهر انزلی ۴۰ تا ۴۵ درصد بودجه محقق شده که در هیچ یک از شهر های استان این اتفاق صورت نگرفته است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت در بیش از ۹۰ درصد شهر های استان در یک سال ما تحقق بودجه ۶۰ الی ۷۰ درصدی را داریم. وی با اشاره به اینکه برای موفقیت باید کار آموزشی کرد گفت : شهرداری وظیفه آموزشی را بپذیرد، اگر به مدارس ابتدایی ورود کنیم موفق خواهیم شد. تفکیک زباله از مبدا در هیچ شهری اتفاق نمی افتد اگر اتفاق بیفتد زیر ۱۰ درصد است . اکبری مقدم در این جلسه گفت : در حوزه مدیریت خوب عمل نمی کنیم و همه ایرادات را به مردم می گیریم اما دریغ از خدماتی که باید به شهروندان داده شود. هایپرمارکت ها و مجتمع های تجاری زیادی در شهر ساخته شده است و فقط برای این است که شهروند آنجا خرید کند اما این فروشگاه ها را ملزم نکردیم که یک خدماتی به شهروند بدهد. یک سرمایه گذاری که می خواهد مجتمع تجاری و گردشگری بسازد را ملزم کنید که باید خدماتی مانند تفکیک زباله را در منطقه خود به شهر و خیابان بدهد. متاسفانه چندین نقطه ساحلی ما در استان محل دفن زباله هاست. در انزلی همین که زباله را از مسیر اصلی تردد مردم جمع آوری کردند قابل تقدیر است. ایشان با اعلام اینکه اگر می خواهیم خدمات را ارزان قیمت کنیم باید کار فرهنگی انجام دهیم گفت : اگر از مردم پول می گیریم تحت عنوان عوارض نوسازی باید خدمات مرتبط با آن هم به مردم داده شود. اگر این خدمات را می‌خواهیم خدمات ارزان‌ قیمت کنیم باید کار فرهنگی و آموزشی انجام دهیم وگرنه این خدمات خدمات گرانقیمت مانند تفکیک زباله در کارخانه کمپوست خواهد بود. باید کار فرهنگی کنیم و شهروند را قانع کنیم که این به نفع اجتماع، خود و اقتصاد شهر است و دیگر بودجه و اعتبارات عمرانی که می‌تواند صرف آبادانی شهر شود را صرف زباله نکنیم.