صنعت بیمه به عنوان یکی از مهمترین صنایع در اقتصاد هر کشور
صنعت بیمه به عنوان یکی از مهمترین صنایع در اقتصاد هر کشور
رشت_سرتوک_صنعت بیمه به عنوان یکی از مهمترین صنایع در اقتصاد هر کشور

کوروش ابومحبوب _ دکترای کارآفرینی
صنعت بیمه به عنوان یکی از مهمترین صنایع در اقتصاد هر کشور با فعالیت های خود اقدام به جریان انداختن بودجه های عظیمی می کند که می تواند با بکارگیری بهینه این منابع هنگفت مالی تحرکی را در فضای کسب و کار خود ایجاد نماید. نظر به جایگاه تعیین کننده صنعت بیمه کشور در پیشرفت و بهبود اقتصادی مردم و ضرورت توسعه همه جانبه آن در جهت رشد و اعتلای کشور لازم است مسائل این صنعت همواره از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و راه کارهای توسعه متناسب آن با آهنگ توسعه کشور شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد.
لذا یکی از اساسی ترین و مهم ترین نقش هایی که صنعت بیمه در کشور می تواند ایفا نماید ، ایجاد بسترهای کارآفرینی در جامعه و بهره گیری از مجموعه راهکارهایی به منظور افزایش اشتغال نیروی کار می باشد.
اشتغال از جمله متغیرهای کلیدی است که دست یابی به سطح مطلوب بهینه آن از محورهای اساسی اهداف سیاست های کلان اقتصادی هر جامعه ای می باشد و افزایش سطح اشتغال نیز در گرو مجموعه تهمیدات ساز و کارهای زیر بخش های اقتصادی است.
صنعت بیمه به عنوان بخشی از بازارهای مالی از این قاعده مستثنی نیست ، اگرچه مالکیت در این صنعت مهم است اما رقابت مهمتر است ، لذا با اتخاذ تدابیر و اعمال سیاست های آزاد سازی می توان راه ارتقای سطح رقابت و افزایش جذب سرمایه را درکشور فراهم کرد و زمینه را برای کاهش بیکاری و توسعه مطلوب به وجود آورد که هر دو اینها از اهداف مهم دولت هستند.
بخش خدمات تقریبا ۴۵ درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد ، لذا به‌ عنوان بزرگ‌ترین بخش اقتصاد ایران می تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد اشتغال ایفا کند. از سوی دیگر صنعت بیمه به عنوان یک نهاد واسطه مالی یکی از اجزای‌ تشکیل‌دهنده بخش خدمات است و از آنجائیکه بخش خدمات به عنوان یکی از بخش های عمده اقتصادی کشور و صنعت بیمه به عنوان زیر مجموعه بخش مزبور که به تدریج در اقتصاد خدماتی قرن حاضر نقش بیشتری را ایفا خواهد کرد ، می تواند جایگاه قابل ملاحظه ای در ایجاد اشتغال برای جمعیت جوان کشور فراهم نماید.
توان اشتغال زایی صنعت بیمه کشور نشان می دهد که شکاف قابل ملاحظه ای بین ظرفیت بالقوه و بالفعل این صنعت در ارتباط با اشتغال زایی وجود دارد که به نظر می رسد با بهره گیری از مجموعه اقدامات و تمهیداتی بتوان زمینه های لازم جهت نیل به ظرفیت بالقوه را فراهم نمود.
در برهه کنونی ، نقش بیمه چنان پررنگ است که بدون بیمه ، کسب و کارها امکان گسترش ندارند و زمانی که کسب و کار نتواند گسترش پیدا کند ، لاجرم اشتغال نیز ایجاد نمی‌شود. بیمه نقش مستقیمی در ایجاد اشتغال در جامعه داشته و شرکت‌های بیمه با استخدام نیروی انسانی ، ایجاد اشتغال کرده و از این جنبه نیز بر اقتصاد کشور تاثیرگذار هستند. در حال حاضر، حدود ۱۲۰ هزار نفر شاغل در صنعت بیمه فعالیت می‌کنند که نشان دهنده پتانسیل بالای صنعت بیمه در حوزه اشتغال است و مطمئناً اگر بتوان از روش‌های جدید فروش بیمه همانند استارت‌آپ‌ها بهره برد ؛ مشاغل بیشتری در صنعت بیمه ایجاد می‌شود ، چرا که در دنیا بخش‌های خدماتی حرف اول را در زمینه اشتغال می‌زنند و بیمه نیز از بخش‌های مثبت و مهم خدمات به شمار می‌آید که رفاه و آسایش مستقیم مردم را تامین می‌کند.
درحال حاضر سیاست های اشتغال زایی در کشورهای مختلف به طور عمده‌ به سوی افزایش ظرفیت جذب نیروی کار توسط بخش خدمات ، سوق می یابد که در این رابطه صنعت بیمه به عنوان یکی از زیر بخش های بخش خدمات می تواند‌ زمینه‌های مناسبی را در توسعه طرف تقاضای نیروی کار فراهم آورد. سهم بخش بیمه در حجم اشتغال در برخی از کشورهای جهان قابل توجه است .
در دنیای امروز که تکنولوژی و دانش پیوسته در حال پیشرفت است و تکنولوژی‌های قبلی ارزش خود را از دست می‌دهند تمامی مشا غل و سازمان‌ ها نیازمند کارآفرینی در درون خود هستند تا با ارائه ایده‌ها ، محصولات ، خدمات و …. جدید ، مشتریان جدید جذب نموده و مشتریان قبلی خود را نیز راضی نگه‌دارند.
صنعت بیمه یکی از همین زمینه‌ها است که نیازمند وجود کارآفرینی است. صنعت بیمه در دنیا دارای جایگاه بالایی است ، اما در ایران این شرایط به خوبی وجود ندارد و همین موضوع ، ضرورت وجود کارآفرینی در صنعت بیمه را بیشتر می‌کند.
کارآفرینی به عنوان راهبردی توسعه محور در محیط اقتصادی در حال تغییر امروز اهمیت خاصی یافته است، شناسایی و ارزیابی فرصت های کارآفرینی در صنعت بیمه در کنار بعد اقتصادی و سودآوری بالقوه مقوله ای اجتماعی است که توجه به آن در شرایط اقتصادی جهان امروز امری ضروری است . بنابراین با توجه به اهمیت موضوع به ضرورت توجه به کارآفرینی در صنعت بیمه و در شرایط اقتصادی امروز جهان می پردازیم.
بررسی ها نشان می دهد ؛ کارآفرینی به عنوان نوعی شیوه تفکر مطرح است که در صورت به کارگیری آن در صنعت بیمه به موتور و نیروی محرکه بسیار قدرتمندی برای رشد و توسعه این صنعت تبدیل خواهد شد.

کارآفرینی سهم به سزایی در ریسک پذیری صنعت بیمه در ایجاد و شکل گیری فعالیت های اقتصادی جدید داشته و تأثیر قابل توجهی در رشد درآمد های شرکت های بیمه دارد ، کار آفرینی در صنعت بیمه می تواند به بهبود فضای کسب و کار کمک شایانی نماید .
صنعت بیمه نقش خود را در بهبود فضای کسب و کار از طریق کارآفرینی و توسعه رشته های بیمه ای مانند بیمه عمر و پس انداز، بیمه های اعتباری بیمه سهام و بیمه سپرده ایفا می کند.
اگر بخواهیم مثال‌ها و ایده‌هایی را برای کارآفرینی در صنعت بیمه بیان کنیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:خلاقیت و نوآوری در بیمه‌نامه‌های جدید متناسب با نیازهای مشتریان و سازمان‌هاافزایش شعبات به‌منظور ایجاد اشتغال برای افراد بیشتر وفروش بیشتر بیمه نامه هافروش بیمه نامه های الکترونیک استفاده از تجارت الکترونیک برای ارائه راحت‌تر بیمه‌ها و کاهش هزینه‌های ناشی از خرید و فروش بیمه‌نامه‌ها ، با حذف واسطه‌ها و دلالان این صنعت برگزاری کلاس های آموزشی برای کارکنان و کارشناسان صنعت بیمه کشور و برون‌سپاری آموز‌ش‌های لازم برای کارکنان شرکت‌های مربوطه به ایجاد سازمان‌ها و کسب‌وکارهایی در این زمینه کمک می‌ کند.
بکارگیری دانش‌آموختگان رشته مدیریت بیمه، به‌منظور استفاده از متخصصان و دانش‌آموختگان این زمینه برای دریافت ایده‌های جدید در این صنعت ارائه روش های نوین آموزش مفاهیم بیمه ای به کودکان و نوجوانان
ارائه روش های نوین آموزش مفاهیم بیمه ای به عامه مردم از طریق شبکه های اجتماعی ، صدا و سیما و …..
ارائه ایده های جدید به منظور فرهنگ سازی در حوزه اهمیت صنعت بیمه ارائه روش های نوین به منظور صدور بیمه نامه های جدید
ارائه ایده های نوین به منظور بازاریابی محصولات بیمه ای ارائه روش های نوین تعیین خسارات به صورت آنلاین ارائه ایده های جدید به منظور ساخت نرم افزارهای ارزیابی سلامت افراد در بیمه های زندگی به صورت آنلاین و بهره گیری از سامانه های نسخ الکترونیک سازمان های بیمه گر پایه در ارزیابی افرادایده ارائه محصولات و پوشش های بیمه ای جدید در رشته های مختلف بیمه ای ارائه ایده های جدید در استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش خدمت رسانی به مراجعان و بیمه گزاران در موارد فوق روش‌هایی برای ایجاد کارآفرینی در صنعت بیمه مطرح شد که افراد می‌توانند از آنها برای بهبود کسب و کارها و شرکت‌های بیمه خود بهره ببرند. کارآفرینی مسئله‌ای است که در هر کشوری بسیار حائز اهمیت بوده به طوریکه امروزه کشورها برای پیشرفت و توسعه نیازمند حمایت از کارآفرینان هستند.
در پایان پیشنهاد می شود شرکت های بیمه تجاری و نمایندگان آنها در سطح کشور نسبت به بازبینی فرآیندها و فعالیت های کاری خود اقدام نموده و با مطالعه و الگوبرداری از شرکت های موفق و خدمات نوین آنان ، گامی در جهت توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی بیشتر در صنعت بیمه گشور بردارند.